נתקעת עם פנצ'ר? לא עברת טסט? הצמיג תקול? הגעת למקום הנכון. כבר לא צריך להיות מומחה רכב כדי לטפל בצמיג תקור.
לרשותך מנוע השוואת מחירי צמיגים המסייע להחליף צמיגים ברכב בקלות, במהירות ובמחיר המשתלם ביותר. באתר ניתן למצוא הנחות עד כ- 60% הנחה ממחיר המחירון. ניתן לבצע חיפוש על פי סוג הרכב ללא צורך בדגם הצמיג, לאתר את הפנצ'ריה הקרובה ביותר ואת המחיר הזול ביותר. לאחר מציאת הצמיג אותו תרצה לרכוש ניתן להזמינו טלפונית ללא התחייבות, להגיע אל הפנצ'ריה המוצעת ולהרכיבו. התשלום יבוצע בבית העסק, אך ורק בתום הרכבת הצמיג החדש. לא הרכבת? לא שילמת.

המדריך לקניית צמיגים לרכב

המדריך לקניית צמיגים לרכב
מאת:
מערכת Yad2
תאריך: 2016-09-19 10:29:02

 הצמיגים משפיעים ישירות על רמת הבטיחות של רכבכם. כדי לקנות את הצמיגים הנכונים, תצטרכו לבדוק את גילם, את המפרט הטכני ואת ההתאמה שלהם לתקן המקובל בעולם. כך תעשו זאת בצורה נכונה. 

 קניית צמיגים היא אחת הרכישות החשובות ביותר שנהגים יכולים לבצע כדי לשמור על רמת בטיחות גבוהה עבור רכבם. הבעיה היא שישנו מגוון גדול של דגמים, חברות ומותגים, אבל רק לחלקנו יש את הידע הנדרש כדי לבחור נכון.  

כדי לקבל החלטה מושכלת ראשית חשוב לזכור שהזול עולה ביוקר, ולבחון היטב את האופציות המוצעות בשוק. שנית, יש לדעת מה פירוש הסימונים השונים שעל הצמיג ולבדוק גם את תווי התקן. לאחר מכן ניתן יהיה להתאים אותו לדרישות יצרן הרכב. 

איך בודקים בן כמה הצמיג?

הסימונים על גבי הצמיג מהווים את תעודת הזהות שלו. דרכם ניתן ללמוד מהו גיל הצמיג ומי הוא היצרן. אורך החיים הממוצע של צמיג איכותי עומד על 4 שנים, כאשר קוד בן 4 ספרות שמוטבע על דפנותיו יאפשר לכם לדעת את גילו. שתי הספרות האחרונות של הקוד מייצגות את שנת הייצור, לעומת השתיים הראשונות שמייצגות את מספרו של השבוע הספציפי באותה שנה. כך לדוגמה המספר 2612 יגלה לכם שהצמיג יוצר בשבוע ה-26 של שנת 2012, ומשם כבר תוכלו לחשב בקלות את הגיל המדויק. 

צמיג הוא לא מרכיב שאפשר להתפשר עליו ורצוי להימנע מרכישת צמיגים שחלפה שנה, או יותר מאז ירדו מפס הייצור. עם זאת, יש לציין שהחוק בישראל מאפשר למכור צמיג עד 6 שנים מתאריך ייצורו.

מה פירוש כל המספרים והאותיות שיש על הצמיג?

הנתונים שמוטבעים על דפנות הצמיג, או במילים אחרות "תעודת הזהות" שלו, יאפשרו לכם לדעת מה המידות המדויקות שלו והאם הן מתאימות לדרישות היצרן. את דרישות היצרן תוכלו להכיר באמצעות ספר הרכב או בעזרת חיפוש פשוט של הדגם באינטרנט.

השיטה המקובלת לציון מידות צמיגים מושפעת מנוסחה שמקורה בגרמניה. לפי הנוסחה, המידה מיוצגת על ידי סימן שכולל 3 ספרות, לוכסן, שתי ספרות, אות בלועזית ושתי ספרות נוספות. המספר הראשון הוא קוטרו של הצמיג, המספר השני הוא גובה הדופן באחוזים בהשוואה לרוחב, האות הלועזית מציינת האם הצמיג רדיאלי (מהמילה "רדיוס") והמספר האחרון הוא קוטר הגלגל באינצ'ים.

המידות 185/60R13 למשל יספרו לכם שקוטר הצמיג הוא 185 מ"מ, גובה הדופן הוא 111 מ"מ (שהם 60% מ-185), הצמיג הוא רדיאלי (וכך רוב הצמיגים שמשווקים בימינו) והקוטר של הגלגל הוא 13 אינצ'. 

שימו לב שבסמוך למידות יופיעו 2 או 3 ספרות נוספות ולצדן אות. אלו הם הקודים שמציינים מהו העומס המקסימאלי שמותר להטיל על הצמיג ומהי המהירות המקסימאלית שאליה ניתן להגיע איתו. קוד העומס נע בין 68-126 ולכל מספר יכולת העמסה שונה. קוד 85 משמעותו שניתן להעמיס עד 514 ק"ג, והקוד 100 פירושו משקל של 800 ק"ג. 

האות שלצד הספרות הללו היא פחות רלוונטית בישראל, מאחר והערך הנמוך ביותר שמיוצג על ידי האות J פירושו מהירות מותרת של 100 קמ"ש, כאשר רוב הצמיגים בנויים גם למהירויות גבוהות הרבה יותר. 

סימנים נוספים להתאמת הצמיג לדרישות היצרן

יש כמה סימנים נוספים שתצטרכו להכיר כדי לבחור את הצמיג שלכם היטב. ראשית, שימו לב ללחץ האוויר המרבי: ההמלצה היא לנפח את צמיגי הרכב בתדירות של אחת לשבוע, אך חשוב לא פחות לוודא שהלחץ עולה בקנה אחד עם דרישות היצרן. 

שנית, בדקו את יכולת הבלימה של הצמיג ואת רמת השחיקה שלו. יכולת הבלימה מיוצגת על ידי האותיות B, A, AA או C. האות B מייצגת את היכולת הטובה ביותר, לעומת האות C שהיא הכי פחות מומלצת. את רמת השחיקה יהיה לכם קל לבדוק, מפני שהיא מיוצגת על ידי מספר - ככל שהוא נמוך יותר כך הצמיג נשחק לאט יותר (וזוהי כמובן השאיפה). 

מה פירוש התקן האירופי של הצמיגים?

תווי התקן הקיימים בתחום הצמיגים מעניקים לכם ארגז כלים עשיר, כדי לבדוק את האיכות שלהם. התקן האירופי מדרג את האחיזה של הצמיג בכביש רטוב, את היעילות והתרומה שלו לחיסכון בדלק ואפילו את כמות הרעש שהוא מייצר במגע עם הכביש. את הדירוגים האלה תוכלו לבדוק באמצעות התווית שמודבקת על הצמיג ובעזרת התייעצות עם אנשי מקצוע. 

דירוג האחיזה בכביש רטוב נע בסדר כרונולוגי בין האותיות A ו-G (A מייצג את הדירוג הטוב ביותר), כאשר על כל עליה באות הצמיגים בולמים במרחק של בין 3-6 מטרים נוספים. כך ניתן לקבוע שצמיג שמדורג G עשוי לבלום מעל ל- 20 מטרים יותר מעבר לנקודת הבלימה של צמיג בדירוג A. 

דירוג החיסכון בדלק נע גם הוא בין A ל-G, וכל אות מייצגת כליטר בנזין נוסף לכל אלף קילומטרים. דירוג הרעש מיוצג על ידי תמונה של רמקול ושלושה פסים קמורים לצד מספר בצדיבלים. פס קמור יודבק לצמיג שקט במיוחד, שני פסים יינתנו לצמיג שמפיק רעש ממוצע ושלושה פסים לצמיג שרועש יותר מהתקן האירופי. 

במידה והצמיג נבדק גם על ידי מערכת התקינה האמריקאית, תהיה עליו מדבקה עם מידע על דירוג הבלאי הצפוי, על רמת האחיזה ועל רמת פיזור החום שלו. 

לסיכום, רכישת צמיג היא משימה מורכבת שדורשת הקצאת זמן לבדיקות והשוואות, לכן רצוי להשקיע בצמיגים איכותיים לצורך שיפור רמת הבטיחות בנהיגה, לחסוך בדלק ולמנוע בלאי מצטבר ברכב. 

 


כתבות נוספות

המדריך שישמור על צמיגי הרכב שלכם תקינים
המדריך שישמור על צמיגי הרכב שלכם תקינים
הגיע הזמן להחליף צמיגים ואתם לא יודעים איך ואל מי לפנות? מזל שהגעתם הנה 
לכתבה המלאה
צמיגים וצידה לדרך
צמיגים וצידה לדרך
 איך יודעים אילו צמיגים לקנות? איך בוחרים צמיג?
לכתבה המלאה
קודי מהירות
קודי מהירות
 דאגנו לכם לטבלת קודי מהירות, שתעשה לכם סדר בצמיגים. 
לכתבה המלאה
איך לקרוא את מידות הצמיג
איך לקרוא את מידות הצמיג
 לא יודעים את מידת הצמיג? 
לכתבה המלאה