נתקעת עם פנצ'ר? לא עברת טסט? הצמיג תקול? הגעת למקום הנכון. כבר לא צריך להיות מומחה רכב כדי לטפל בצמיג תקור.
לרשותך מנוע השוואת מחירי צמיגים המסייע להחליף צמיגים ברכב בקלות, במהירות ובמחיר המשתלם ביותר. באתר ניתן למצוא הנחות עד כ- 60% הנחה ממחיר המחירון. ניתן לבצע חיפוש על פי סוג הרכב ללא צורך בדגם הצמיג, לאתר את הפנצ'ריה הקרובה ביותר ואת המחיר הזול ביותר. לאחר מציאת הצמיג אותו תרצה לרכוש ניתן להזמינו טלפונית ללא התחייבות, להגיע אל הפנצ'ריה המוצעת ולהרכיבו. התשלום יבוצע בבית העסק, אך ורק בתום הרכבת הצמיג החדש. לא הרכבת? לא שילמת.

מהו לחץ האוויר הנכון בצמיגים ואיך בודקים אותו?

מהו לחץ האוויר הנכון בצמיגים ואיך בודקים אותו?
מאת:
מערכת Yad2
תאריך: 2016-09-19 10:52:32

 לחץ אוויר תקין יכול למנוע בעיות רבות הקשורות בצמיגים, למנוע בלאי ולסייע לשמר את ערך הרכב. בכתבה הבאה תלמדו כיצד לבדוק את לחץ האוויר הנכון לצמיגים שלכם ולשמור עליו. 

 תפעול יעיל של כל צמיג מותנה במידה רבה בשמירה על לחץ ניפוח נכון. בשורה התחתונה, לחץ הניפוח של הצמיג חשוב אפילו יותר מאשר המותג שלו, מעבודת המחקר והפיתוח שהושקעה בייצורו ומהמחיר שלו כתוצאה משני אלה. לחצי אוויר נכונים מונעים מעל 90% מהבעיות הקשורות בצמיגים, תורמים לרמת הבטיחות של הרכב ולשמירה על הערך שלו.

למה חשוב לשמור על נסיעה בלחץ אוויר תקין?

ישנן מגוון סיבות למה כדאי להשקיע בשמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגי הרכב. ראשית, באופן כללי, לחץ צמיגים שאינו תואם את המלצות היצרן פוגע בכושר הבלימה של הנהג ועלול לנטרל מערכות בטיחות אוטומטיות.

בנוסף, לחץ אוויר גבוה מדי יוצר שטח מגע קמור של הצמיג עם הקרקע, הגורם לשחיקת יתר במרכז סוליית הצמיג, לפגיעה בנוחות הנסיעה ולירידה בביצועי הרכב בתנאי שטח. לחץ אוויר גבוה גם מסכן את הצמיג ומגדיל את הנטייה לאובדן אחיזה או החלקה. 

מנגד, לחץ אוויר נמוך מדי גורם לכך שיהיה פחות גומי על הכביש, מה שמגביר את הבלאי. ההשלכות המידיות של לחץ אוויר נמוך מדי הן שחיקת יתר של הצמיג, נסיעה כבדה ולא מדויקת, ירידה ביכולת ניקוז המים, היגוי קשה והגדלת הסיכוי לתקר. לחץ אוויר נמוך אינו מומלץ גם בשל העובדה שהוא מעלה את תצרוכת הדלק של הרכב וגורם לקילוף של הצמיג מהחישוק. 

איך לדעת מהו לחץ הניפוח הנכון לצמיגים שלכם?

לחצי הניפוח הנכונים מוגדרים על ידי יצרן הרכב, ואמורים להופיע על גבי מדבקה ייעודית מאחורי אחת מדלתות הפנים, או בצורה מסודרת בתוך ספר הרכב. מי שבבעלותו רכב ישן יכול לבדוק את המלצות היצרן לגבי לחצי הניפוח באמצעות אתרי האינטרנט. במקרה כזה יש להקליד את דגם הרכב, היצרן ושנת הייצור במנועי החיפוש ולמצוא את המידע הרשמי. 

הקפדה על הוראות היצרן בהקשר של לחצי ניפוח תאריך את חיי הצמיגים למקסימום האפשרי ותמנע הוצאות מיותרות. יחד עם זאת, הוראות היצרן מתייחסות בדרך כלל לשני מצבים בלבד: רכב עם נהג בלבד ורכב בעומס מקסימאלי. כל מצבי הביניים לא באים לידי ביטוי על גבי המדבקה ואין בנמצא נוסחה חד משמעית ללחצי ביניים אלו. כאן נכנס לתמונה חישוב עצמאי שאמור להתבצע על ידי הנהג עצמו. 

הדרך הקלה ביותר לפתור את הבעיה היא לעבוד לפי היגיון פשוט: עומס ביניים דורש לחצי ביניים, וכל שינוי בעומס מחייב התאמה במד הלחץ. מלבד זאת, על חלק מהצמיגים מוטבע נתון לחץ האוויר המרבי המותר לניפוח. זהו נתון שמשמש למקרים קיצוניים של עומס מעל המותר, ולכן הוא אינו רלוונטי ללחץ האוויר המומלץ לנסיעה בעומס מרבי על ידי היצרן. 

כך תבדקו את לחץ האוויר בצמיגים בצורה נכונה

בדיקת לחץ אוויר בצמיגים צריכה להתבצע אך ורק בזמן שהם קרים. תוכלו לעשות זאת בשעות הבוקר, או לחילופין לאחר כל הפסקה של כמה שעות ברצף בנהיגה. הסיבה לתנאים אלה היא שקיים יחס גומלין ברור בין לחץ וחום לבין נפח, ועלייה בכל אחד מהם גורמת גם עלייה בנתון השני. יצרני הצמיגים, למשל, מתייחסים ללחצי ניפוח שנמדדים בתנאי מעבדה ובטמפרטורה אחידה של 15 מעלות, בצמיג שלא עבר מאמץ. היצרנים גם מצהירים על הבדלים של עד 25% בין לחצי האוויר בצמיג קר וחם, ולפיכך יש לחכות עד שהצמיג יתקרר ולהקפיד תמיד לבצע את הבדיקה בשעות יחסית דומות.

בדיקה של לחצי אוויר בצמיגים אחת לשבועיים אמורה להספיק כדי להבטיח את תקינותם. דעו כי לא כדאי להסתמך על משאבות המילוי בתחנות הדלק, שלרוב אינן מדויקות. עדיף להשקיע במד לחץ ייעודי, שניתן לרכישה בחנויות "עשה זאת בעצמך" או במוסכים שמתמחים בצמיגים. מד לחץ אישי יעלה כמה עשרות שקלים בלבד וישרת אתכם במשך שנים רבות. כך תוכלו לבדוק את לחץ האוויר בעצמכם, מבלי להיות תלויים בגורם חיצוני ומבלי לחשוש מפערי חישוב לא רצויים. המשאבות בתחנות הדלק לרוב אינן מכוילות, וישנם פערים של עשרות אחוזים בין תוצאות של תחנות שונות. 

בכל מקרה, אף בדיקה חזותית של לחץ האוויר בצמיגים אינה אמינה ולא מומלצת. בעיטה עם הרגל בצמיג וקפיצה על מכסה המנוע לא יעניקו את האינדיקציה הנדרשת לצורך במילוי אוויר ועדיף לוותר עליהן.  

אין כל סיבה לנסיעה ברכב עם צמיגים שלא מנופחים כראוי ולפי הוראות היצרן. קל לשמור על לחץ אוויר תקין אם הופכים את הפעולה הזו לחלק בלתי נפרד מהשגרה, ובעיקר לאחר שמבינים את החשיבות שלה. הצמיגים הם בסופו של דבר הפריט היחיד שמקשר בין הרכב לבין הכביש - הם משפיעים ישירות על אחיזת ההגה, על היכולת להתמודד עם פניות בלתי צפויות ועל מהירות התגובה. בהתחשב בהשפעתם מרחיקת הלכת של לחצי הניפוח על תקינות הצמיגים והרכב, אין ספק שהם צריכים לעמוד בראש סדר העדיפויות של כל נהג אחראי. 

 


כתבות נוספות

המדריך שישמור על צמיגי הרכב שלכם תקינים
המדריך שישמור על צמיגי הרכב שלכם תקינים
הגיע הזמן להחליף צמיגים ואתם לא יודעים איך ואל מי לפנות? מזל שהגעתם הנה 
לכתבה המלאה
צמיגים וצידה לדרך
צמיגים וצידה לדרך
 איך יודעים אילו צמיגים לקנות? איך בוחרים צמיג?
לכתבה המלאה
קודי מהירות
קודי מהירות
 דאגנו לכם לטבלת קודי מהירות, שתעשה לכם סדר בצמיגים. 
לכתבה המלאה
איך לקרוא את מידות הצמיג
איך לקרוא את מידות הצמיג
 לא יודעים את מידת הצמיג? 
לכתבה המלאה