נתקעת עם פנצ'ר? לא עברת טסט? הצמיג תקול? הגעת למקום הנכון. כבר לא צריך להיות מומחה רכב כדי לטפל בצמיג תקור.
לרשותך מנוע השוואת מחירי צמיגים המסייע להחליף צמיגים ברכב בקלות, במהירות ובמחיר המשתלם ביותר. באתר ניתן למצוא הנחות עד כ- 60% הנחה ממחיר המחירון. ניתן לבצע חיפוש על פי סוג הרכב ללא צורך בדגם הצמיג, לאתר את הפנצ'ריה הקרובה ביותר ואת המחיר הזול ביותר. לאחר מציאת הצמיג אותו תרצה לרכוש ניתן להזמינו טלפונית ללא התחייבות, להגיע אל הפנצ'ריה המוצעת ולהרכיבו. התשלום יבוצע בבית העסק, אך ורק בתום הרכבת הצמיג החדש. לא הרכבת? לא שילמת.

למה אסור להמשיך בנסיעה עם פנצ'ר?

למה אסור להמשיך בנסיעה עם פנצ'ר?
מאת:
מערכת Yad2
תאריך: 2016-09-19 10:52:23

 תקר בצמיג עלול להיווצר בגלל שורה ארוכה של גורמים, אך ללא קשר לסיבה ישנה הנחיה חד משמעית לפיה אסור בשום פנים ואופן להמשיך כרגיל בנסיעה. גלו מדוע נסיעה עם פנצ'ר היא סכנה לרכב שלכם ולכם.

 אובדן משמעותי ובלתי צפוי של לחץ אוויר בצמיג של הרכב מכונה תמיד פנצ'ר (שיבוש של המילה הלועזית puncture - ניקוב), וזאת למרות שהוא עלול להיגרם בגלל גורמים שונים כמו פגם בגומי, חדירת חפץ זר, בלאי מצטבר, נסיעה בתנאי שטח לא מתאימים ועוד. 

אסור בשום פנים ואופן להמשיך בנסיעה עם תקר בצמיג. יש למהר ולהרכיב את הצמיג החלופי שנמצא בתא המטען, לנסוע עד 70 ק"מ בלבד ולהגיע למוסך כדי לרכוש צמיג חדש. בהקשר הזה אין מקום לפשרות, מפני שכל נסיעה עם פנצ'ר יכולה לגרום נזקים בלתי הפיכים לרכב, בין היתר בגלל הסיבות הבאות:

א. היעדר אפשרות לתיקון הצמיג – נסיעה עם פנצ'ר שנגרם בגלל חדירת מסמר או אבן מחמירה את מצב הצמיג ומבטלת את האפשרות של תיקון במקום החלפה. יצרני הצמיגים ממליצים על תיקון רק אם חדירת החפץ היא עד לעומק של חצי סנטימטר, אך במהלך הנסיעה החפץ חודר עמוק יותר ומרחיב את הקרע המקורי. 

חדירה לעומק של החפץ הזר גורמת לכך שלא ניתן לתקן את הצמיג והנהג יהיה חייב להחליף אותו. נסיעה עם תקר עלולה גם לקרוע את דפנות הצמיג ולהוציא אותו מכלל שימוש. בנוסף, אסור לנסוע עם צמיג בעל חתכים ישרים וחתכים לא סדורים בדפנות או בחלק העליון. כל אלו נגרמים לעיתים קרובות בגלל נסיעה עם פנצ'ר והתעלמות מכללי הזהירות. 

ב. נזק לחלקים נוספים ברכב – צמיג שמאבד לחץ אוויר גורם נזקים לחלקים אחרים ברכב. הרכיבים המכניים העיקריים שנמצאים בסיכון בגלל הפנצ'ר הם הבלמים, הפגוש, הגלגלים והקליפרים. תיקון של הנזק המכני יעלה הרבה יותר מאשר החלפת הצמיג, לכן עדיף לוותר מלכתחילה על נסיעה עם פנצ'ר. 

הנזק לרכיבים האחרים של הרכב נובע מהתלות בתקינות הצמיג. במילים אחרות, מה שמתחיל בהוצאה חד פעמית של 200-400 שקל על רכישת צמיג סטנדרטי חדש, הופך במהרה לירידת ערך של עשרות אחוזים על הרכב ולהוצאה של אלפי שקלים ומעלה בגין התיקון. 

ג. בטיחות – נסיעה עם פנצ'ר אסורה בתכלית האיסור בעיקר בגלל שהיא פוגעת בבטיחות הנהג, הנוסעים והסביבה. תקר בצמיג מפר את האיזון בין הגלגלים ומעלה את הסיכון לתאונה. 

הצמיג הוא הרכיב היחיד שמקשר בין הרכב לבין הכביש, לכן נסיעה עם תקר היא בגדר חוסר אחריות ואסורה על פי החוק. במהלך נסיעה כזו נפוצות תופעות כמו החלקות, מרחקי בלימה גדולים מהרגיל וחוסר יכולת לבצע פניות כהלכה. 

איך מזהים פנצ'ר?

אפשר לזהות תקר בצמיג באופן מיידי באמצעות ההגה, שהופך להיות קשה יותר. במצב כזה יש לעצור את הרכב בצד הדרך, להציב את משולש הבטיחות, ללבוש אפוד זוהר ולהחליף צמיג. 

חשוב לדעת כי אין קשר בין מהירות לבין האיסור על נסיעה עם פנצ'ר: הרכב בכל מקרה יוצא מכלל שימוש לאחר הפנצ'ר, ואין שום דרך לפתור את הבעיה בתנאי שטח. הוראה זו תקפה גם בכבישים עירוניים וגם בכבישים מהירים.  

בנוסף, נהג שמזהה בליטות או שקעים על הצמיג צריך לפנות למכונאי ולבדוק את זה מראש, כדי לא להגיע למצב של תקר במהלך נסיעה. באופן כללי, מומלץ להחליף צמיג אחת ל-3-4 שנים, לוודא כל הזמן שעומק החריצים אינו נמוך מ-2 מ"מ ולזהות מוקדם ככל האפשר סימני שחיקה. 

לגזור ולשמור: כך תמנעו פנצ'ר

אין ספק שעדיף תמיד לעשות מאמץ ולנסות למנוע מראש את עוגמת הנפש שמלווה פנצ'ר בצמיג. הנה כמה דרכים לעשות זאת:

בדקו את לחץ האוויר בצמיגים אחת לשבועיים לפחות.

מלאו אוויר לפי הנחיות היצרן, כפי שמופיעות במדבקה מאחורי הדלתות הקדמיות של הרכב, או בספר הרכב.

הימנעו מעומס יתר על הרכב. 

בצעו בדיקות תקופתיות לצמיגים.

תקנו צמיגים תקולים במוסך מורשה, מקצועי ומומלץ בלבד.

בדקו את מצבם המכני של הגלגלים במסגרת הטיפול התקופתי ברכב.

רכשו מד לחץ אישי ואל תסתפקו בבדיקה חזותית של הצמיגים.

כדאי לנצל את ההזדמנות של אחזקת הצמיגים ולאמץ הרגלי נהיגה נכונים. ראשית, מהירות מופרזת (למשל 110 קמ"ש) מקצרת את חיי הצמיגים ב-25%, בעוד מהירות סבירה יחסית (100 קמ"ש) מקצרת אותם ב-15%. שנית, ככל שהצמיג משומש יותר, כך החריצים בו עמוקים פחות ולכן השליטה ברכב נפגעת. יש לשים לב לתופעה הזו ולטפל בה מוקדם ככל האפשר על ידי החלפת הצמיג. 

לבסוף, רצוי להשתמש בעומק החריצים כאינדיקציה למצב הצמיגים ולבצע איזון גלגלים ברכב שבו מותקנים צמיגים חדשים. את החלפת הצמיגים מבצעים בצמדים וכאשר זוג צמידים זהה מותקן על אותו סרן. לכל צמיג גם יש את הקילומטראז' אליו התחייב היצרן, לכן במקרה של החלפת צמיג בודד עקב פנצ'ר נדרש איזון של הצמיג השני על אותו הציר. חשוב לציין שתקר בצמיג טיובלס ללא פנימית בדרך כלל לא ניתן לתקן, לכן ההמלצה היא להחליף את הצמיג. 

 


כתבות נוספות

המדריך שישמור על צמיגי הרכב שלכם תקינים
המדריך שישמור על צמיגי הרכב שלכם תקינים
הגיע הזמן להחליף צמיגים ואתם לא יודעים איך ואל מי לפנות? מזל שהגעתם הנה 
לכתבה המלאה
צמיגים וצידה לדרך
צמיגים וצידה לדרך
 איך יודעים אילו צמיגים לקנות? איך בוחרים צמיג?
לכתבה המלאה
קודי מהירות
קודי מהירות
 דאגנו לכם לטבלת קודי מהירות, שתעשה לכם סדר בצמיגים. 
לכתבה המלאה
איך לקרוא את מידות הצמיג
איך לקרוא את מידות הצמיג
 לא יודעים את מידת הצמיג? 
לכתבה המלאה