נתקעת עם פנצ'ר? לא עברת טסט? הצמיג תקול? הגעת למקום הנכון. כבר לא צריך להיות מומחה רכב כדי לטפל בצמיג תקור.
לרשותך מנוע השוואת מחירי צמיגים המסייע להחליף צמיגים ברכב בקלות, במהירות ובמחיר המשתלם ביותר. באתר ניתן למצוא הנחות עד כ- 60% הנחה ממחיר המחירון. ניתן לבצע חיפוש על פי סוג הרכב ללא צורך בדגם הצמיג, לאתר את הפנצ'ריה הקרובה ביותר ואת המחיר הזול ביותר. לאחר מציאת הצמיג אותו תרצה לרכוש ניתן להזמינו טלפונית ללא התחייבות, להגיע אל הפנצ'ריה המוצעת ולהרכיבו. התשלום יבוצע בבית העסק, אך ורק בתום הרכבת הצמיג החדש. לא הרכבת? לא שילמת.

המדריך לקניית צמיגי שטח

המדריך לקניית צמיגי שטח
מאת:
מערכת Yad2
תאריך: 2016-09-19 11:02:29

 התפקיד העיקרי של צמיגי שטח הוא לספק כוח משיכה, יציבות ואחיזה עבור הרכב גם בתנאי נסיעה יוצאי דופן. כדי לשמור על בטיחות ועמידות, חשוב לבחור את הצמיגים הנכונים עבור הרכב והצרכים שלכם. מבולבלים בגלל ההיצע הגדול? המדריך הזה בשבילכם.

 השקעה של מאות אלפי שקלים ברכב שטח עוצמתי בטלה בשישים אם לא בוחרים עבורו את הצמיגים המתאימים. ראשית, בנסיעת שטח יש כמה תפקידים שאותם אמור למלא צמיג תקין:

ספיגת מהמורות הדרך בכל מתארי הנסיעה. 

מניעת בעיות בטיחות שנובעות מפניות, האצות ודרכים חלקות.

בלימה מהירה.

היגוי חד ונוח.

תמיכה במשקל הרכב.

ניצול דלק אופטימאלי.

עמידות בפני תקרים.

בניגוד לצמיגים רגילים של רכב משפחתי, צמיגי שטח אחראים לספק לרכב את כוח המשיכה, היציבות והאחיזה גם בתנאים קיצוניים. הם מיוצרים על פי סטנדרטים מחמירים של בקרת איכות ולכן מיועדים לכל סוגי השטח: החל מחול חלק ודיונות, דרך סלעי ענק ומדרונות ועד בוץ, עפר וכבישים רטובים.

איך בנויים צמיגי שטח?

אם החלטתם לשדרג את רכב השטח שלכם, עליכם לדעת קודם כל שהצמיגים עבורו מורכבים משלושה חלקים:

א. סוליה – זה החלק שבא במגע עם השטח ומאפשר שמירת אחיזה גם בזינוק וסיבובים. סוליה צריכה לספק ניקוז מים טוב, התנגדות נמוכה לגלגל, כושר בלימה ורעשי רקע נמוכים. את הסוליה תזהו לפי החריצים והיא נמצאת בכל היקף הצמיג. 

תוכלו לזהות את ההבדל בין צמיג כביש וצמיג שטח לפי הסוליה: ככל שבסוליית הצמיג יש יותר גומי במשטח המגע העליון, כך האופי הייעודי של הצמיג הוא נסיעה על כביש – ולהיפך. גם תעלות ניקוז אורכיות ומרובות יעידו על התאמה של הצמיג לכביש ולא לשטח, וכך גם כתפי סוליה מעוגלים ולא מזוותים.

ב. דופן – תפקידה של הדופן לאפשר נוחות ועמידות בכוחות צד. היא חיונית במיוחד בתנאי נסיעה בשטח מסולע, כי בעזרתה ניתן למנוע תקר ופגיעה בצמיג. הדופן חלקה ביחס לסוליה ועליה גם תמצאו את המפרט הטכני של הצמיג (כולל גילו ושם היצרן, כפי שנדגים בהמשך). 

ג. חגורת חישוק – חגורת החישוק נמצאת בתחתית הדופן. היא מהווה את העיגול הפנימי של הצמיג ותפקידה לאפשר התמקמות שלו בתוך החישוק, מבלי לפגוע בתכונות דופן הצד. הרכבה נכונה של חגורת החישוק תאריך את חיי הצמיג ותשדרג את ביצועי הרכב. 

איך יודעים בן כמה הצמיג?

שני הפרמטרים החשובים ביותר של כל צמיג הם הגיל והיצרן. את שם היצרן קל לדעת באמצעות המותג שמוטבע על גבי הצמיג, בעוד שזיהוי גיל הצמיג יחייב אתכם לבדוק את "תעודת הזהות" שלו. 

תעודת הזהות של הצמיג היא למעשה קוד בן 4 ספרות שנמצא על הדפנות, בו שתי הספרות האחרונות מייצגות את שנת הייצור ושתי הספרות הראשונות את מספרו של השבוע הספציפי באותה שנה. כך לדוגמא המספר 2615 יגלה לכם שהצמיג יוצר בשבוע מספר 26 של שנת 2015, וכן הלאה.  

גיל ויצרן הצמיג חשובים עבורכם גם בקניית צמיג שטח חדש, וגם אם תרצו להחליף את הצמיג הקיים בצמיג משומש. בכל מקרה, אין להשתמש בצמיג פגום ויש להימנע מנסיעה על צמיגים שבהם עומק החריצים נמוך מ-2 מ"מ. 

פרמטרים להשוואה בין צמיגי שטח

בדיקה של הגיל והיצרן היא רק השלב הראשון בהתאמת הצמיגים לרכב השטח שלכם. לאחר מכן, כדאי להיכנס לעובי הקורה ולבדוק גם את הפרמטרים הבאים:

א. מידות – המידות של הצמיג חייבות להתאים לאלו שמופיעות ברישיון הרכב שלכם. אם אינכם יודעים מהן המידות, פנו ליבואן או בררו את המידע באתרי האינטרנט הרשמיים של יצרני רכבי השטח.

ב. תו תקן – בדקו האם הצמיג עומד בתווי התקן הנדרשים. התקנים העיקריים ניתנים על ידי גוף אירופאי ואמריקאי, אך יש גם תקן יפני שנפוץ בצמיגים שנמכרים בישראל. 

ג. שחיקה – השקיעו בזיהוי מוקדם של סימני שחיקה. בדקו את האיורים שמוטבעים בהיקף הצמיג ובשש נקודות שונות על גביו וראו את בליטות הגומי שנמצאות מולם. ברגע שהסוליה מגיעה למצב של יישור קו עם הבליטה תוכלו לדעת שמדובר בצמיג שחוק. 

ד. מהירות ועומס – קוד המהירות של הצמיג מחויב על פי קוד אירופאי ותפקידו להצביע על המהירות המקסימאלית המותרת לנהיגה, לעומת זאת קוד עומס מותר/חוזק קובע מהו העומס המקסימאלי המותר ומחויב על פי קוד אירופאי וקוד אמריקאי. 

ה. לחצי ניפוח – הדרך הטובה ביותר לשמור על חיי הצמיג שלכם היא להקפיד על לחצי ניפוח תקינים. בעת רכישת צמיג חדש, בדקו מראש מהם לחצי הניפוח המרביים המותרים בצמיג שאתם מתכוונים לקנות, ותנו עדיפות לכזה בעל לחצי ניפוח מורשים גבוהים ככל האפשר. לאחר הרכישה, הקפידו לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים אחת לשבועיים לפחות, או לפני כל נסיעת שטח. עשו זאת בשעות הבוקר וכשהצמיגים קרים. 

ו. רבדים – אל תתביישו לשאול ממה מורכב שלד הצמיג, שנמצא מתחת לסוליה ולדופן הצד ולכן לא נראה לעין. קחו בחשבון שלרבדים שונים תכונות המשפיעות ישירות על יכולות הצמיג. 

החלפת צמיג ברכב שטח

החלפת צמיג ברכב שטח לצמיג גדול יותר בקוטר או ברוחב מחייבת אתכם לוודא שהמידה החדשה לא פוגמת בהיגוי, משפשפת את השלדה או מצמצמת את החלל הפנימי שמעל הגלגל. 

את הבדיקה מבצעים במצב הקיצוני ביותר של הרכב, כשהמתלים סגורים לגמרי בצד אחד ופתוחים בצד השני. לאחר מכן, מרימים את הרכב עוד כ-10 ס"מ, לוחצים את הסרן חזק כנגד העצר ומסובבים את ההגה מצד לצד. אם הכל נשאר תקין, תוכלו לדעת שהצמיג מתאים וראוי להרכבה.

 


כתבות נוספות

המדריך שישמור על צמיגי הרכב שלכם תקינים
המדריך שישמור על צמיגי הרכב שלכם תקינים
הגיע הזמן להחליף צמיגים ואתם לא יודעים איך ואל מי לפנות? מזל שהגעתם הנה 
לכתבה המלאה
צמיגים וצידה לדרך
צמיגים וצידה לדרך
 איך יודעים אילו צמיגים לקנות? איך בוחרים צמיג?
לכתבה המלאה
קודי מהירות
קודי מהירות
 דאגנו לכם לטבלת קודי מהירות, שתעשה לכם סדר בצמיגים. 
לכתבה המלאה
איך לקרוא את מידות הצמיג
איך לקרוא את מידות הצמיג
 לא יודעים את מידת הצמיג? 
לכתבה המלאה